2013

Látogatás Luxembourgban

Március 13.-án késő este a hírekből hallott időjárás jelentések miatt félve indult kis csoportunk úticélja, Luxemburg irányába. Az osztrák autópálya Linz felé vezető szakaszán keresztül haladtunk azon a hidegfronton, amely később Magyarországra ért. Folyamatos sózással, és hókotrással az autópálya ezen szakasza is jól járható volt. Az 1200 km-es út fárasztó volt, de simán megérkeztünk szállásunkra, Livange településen. A szálloda kényelmes, tiszta, így jól kipihenve magunkat, 15.-én reggel korán elindultunk a fővárosba a mínusz 10 °Celsius hidegben, hogy az előre figyelembe vett dugókkal is időben odaérjünk az Európai Unió Bírósága látogatói kapujához.

A városban a parkolás nem egyszerű, de két kanyar után sikerült a kettő mikrobuszunkkal leparkolni, és gyalog megtéve néhány száz métert, időben bejelentkeztünk a bejárat biztonsági szolgálatánál. A fémdetektoros kapun átjutva, kézitáskáinkat átvilágítva, és személyes ellenőrzésünk után már vártak is a látogatói osztály kedves munkatársai, akik kalauzolták a csoportot. Örömünkre az osztály egyik magyar vezetője, aki már 21 éve nemzetközi tisztviselő, csatlakozni tudott csoportunkhoz.

A bíróság épületegyüttesének bemutatása, a tárgyaló termek megtekintése, valamint a fejlesztések megismertetése után az előadó teremben magyar nyelvű videóbemutatóval ismerhettük meg a bíróság helyét és szerepét, valamint felépítését. Meglepetésünkre a kísérőinknek sikerült elérnie azt, hogy a kis csoportunkat személyesen Czúcz Ottó bíró úr, a Törvényszék tanácsvezető bírája tájékoztatta a bíróság történetéről, feladatairól, ügyiratszámairól, és érdekességeiről. A nap jelentőségét a bíróság magyar tagjai, valamint csoportunk tagjai ruháján elhelyezett kokárda jelezte a más nemzetiségű európai polgárok felé. Az előadás után a bíróság éttermében ebédelt a csoport, majd a könyvtár nagyváradi illetősségű hölgy alkalmazottjának invitálását elfogadva a bíróság könyvtárával is megismerkedtünk.

Délután a belváros nevezetességeivel ismerkedtünk. A sikeres parkolás után gyalogosan mentünk a várnegyedbe, a belváros sétáló utcáin át. A völgyhídon átkelve a katona emlékmű mellett haladtunk el, amellyel a háború áldozataira emlékeznek. Néhány méter után értünk el a Notre Dame bazilika impozáns épületéhez. A kéthajós templom gazdag a látnivalókban, s hátsó kapuja is csodálatos faragás. A Hercegi palota, a Hadsereg tere, és a keskeny utcák sok látnivalóval ajándékozták meg csoportunkat. Ezáltal szép élményekkel gazdagon tértünk vissza a szállásunkra.

Másnap egy kis barangolást végeztünk. Előbb Vianden festői környezetét és palotáját tekintettük meg, ezt követően az idő előrehaladtára tekintettel Belgium felé vettük az irányt, ahol az Orváli Apátság meglátogatását céloztuk meg. A szerzetesek ebben a felújított kolostorban sör- és sajtgyártással, valamint fűszernövény termesztéssel foglalkoznak. Természetesen sört hoztunk haza is, bár elég keseű,de 6,2 fokos.

Hazafelé megálltunk Trier városában. Trier a luxemburgi határ közelében, a Mosel partján fekszik, s Németország egyik legöregebb városa. I.e. 15-ben alapították a rómaiak, s a III.sz-ig ez volt a Nyugat-Római Birodalom fővárosa. Sok építmény megmaradt itt ebből a korból, melyek ma a Világörökség részei. Trier nevezetességei 3-4 órás séta során megnézhetők. A sétát érdemes a Porta Nigra-nál kezdeni, ahol a Tourist Office-ban kérhetünk kis turista térképet. Sétánk során Megtaláltuk Marx Károly szülőházát is. Egyébként a Porta Nigránál található városi múzeumben Marx kiállítás tekinthető meg.

Végül, egy újabb 10 órás utazást követően szerencsésen megérkeztünk hazánk határára, ahol már nem találtuk az elmúlt napok katasztrófahelyzetére utaló nyomokat, bár a 82-es úton még mindig volt hó átfúvás, s ezzel együtt este 10 órakor autó a szántóföldön a hóban, de a közútkezelő személyzetével és eszközeivel nem találkoztunk. Ennek ellenére mindannyian sikeresen hazaértünk éjfélig.

Köszönetünket fejezzük ki az út szervezőinek, támogatóinak, és gépkocsivezetőinek egyaránt!